Od tego czasu wytwarzała luksusowe, w podwójnych złotych kopertach, z bogato zdobionymi tarczami zegarki kieszonkowe.


Wykonywano także wersje mniej ekskluzywne, bardziej popularne jak ta na zdjęciu poniżej (zegarek z 1904 roku).

Jednakże prawdziwy sukces firma osiągnęła w latach 30-tych XXw. rozpoczynając produkcję zegarków dedykowanych specjalnie kolei i kolejarzom.

Jak dowodzą dalsze przypadki właścicieli firmy albo mieli doskonałe wyczucie rynku albo byli wyjątkowo ustosunkowani w sferach rządowych.
Seria zegarków kieszonkowych, Broadway Limited, zyskała miano (w wolnym tłumaczeniu) "Dokładny Kolejowy Zegarek”. Może tylko zasygnalizuję, że na początku rozwoju kolejnictwa (w Stanach od 1830r. ; w Polsce, zabór Austryjacki od 1842r – tylko 12 letnia „przepaść” nas dzieliła



Sprzedawane w eleganckim jak na ówczesne czasy pudełeczku wyłożonym szafirowym pluszem.
Do ich produkcji wykorzystywano kilka rodzajów mechanizmów ale najbardziej znanym pozostał zaprezentowany w 1940r (po 10 latach prac) nowy kieszonkowy, kolejowy zegarek z mechanizmem 992B. Był to mechanizm całkiem nowej konstrukcji a jego części nie były zamienne z wcześniejszym kalibrem 992.
Cal. 992B, miał rozmiar 16, zbudowany na 21 jeden szafirowych kamieniach, testowany pozycyjnie i na działanie temperatury. Zastosowano tu także opatentowany pn. elinvar włos.
„Elinvar” czyli skrót od elasticity invariable co sobie przetłumaczymy jako „niezmiennie elastyczny”.

Podczas II wojny światowej (dla Amerykanów od grudnia 1941r.) , Hamilton zaprzestał produkcji zegarków na rynek i skoncentrował się na realizacji kontraktu dla wojska o łącznej ilości miliona zegarków i wartości $14.000.000.
Zaopatrywał US Army, Navy, Marine Corps (w tym Air Force).
Pierwszy z zegarków był używany przez generała "Black Jack" Pershinga walczącego w Europie.
Firma zaopatrywała także aliantów - szczególnie Rosjan i Królewskie Kanadyjskie Siły Powietrzne.
Zegarki były opakowane w gustowne tekturowe pudełko po papierosach Ivory zawierające elegancki futeralik (tzw. schock absorber) oraz plecionkę robiącą za wojskową dewizkę. Koperta była oznaczona na sposób wojskowy.
O pozostałych szczegółach potem




Dalsza historia marki w ogromnym skrócie:
- w połowie lat 50-tych Hamilton realizował tajne zadanie pn. "Project X", które po 3 latach, w 1957r. zaowocowało wprowadzeniem na rynek pierwszego na świecie elektrycznego zegarka pn. Ventura (zasilanego bateriami).

- a potem lata 60-te, cieniutkie dla zegarków mechanicznych, Japończycy wchodzą na rynek z elektroniką i wszyscy, bezsensownie (z dzisiejszego punktu widzenia) próbują ich gonić. Tonący brzytwy się chwyta i w 1962r. Hamilton powołuje do życia spółkę z Ricohem (kapitału jeszcze starczyło żeby objąć w niej 60% udziałów). Celem spółki było wprowadzanie na rynek Japoński (sic!) elektrycznych zegarków! Najwyraźniej jednak zawodnik Kiyoshi Ichimura, założyciel Ricoha, ograł Hamiltonów szpetnie kontynuując rozliczenia wojenne z Amerykanami;
- potem jeszcze rzut w kierunku Szwajcarii ale tutaj polegli tak jak i wszyscy najwięksi i wpadli w ręce Swatch Group do których po dziś dzień należy nazwa Hamilton.
Jeszcze kilka ciekawostek ze świata popkultury: produkty Hamiltona pojawiały się w ponad 300 filmach. W tym w nominowanym w 51r. do Oscara „Frogmen”ie, Elvis Presley w 1961r. używał Ventury w „Blue Hawaii”, a w „Men in Black” również grał Ventura. No i w Herosach Sylar nosi zmodyfikowanego Hamiltona, którego logo zmieniono na Sylar

Mam nadzieję, że zbytnio nie nudzę tym bardziej, że właśnie dochodzę do samego sedna

Wracając do militarnego Hamiltona 992B!!!!!!

Skromnie wspomnę, że z mojej kolekcji

Zachowany w idealnym stanie aczkolwiek zdecydowanie wymagającym czyszczenia!!!
Tarcza porcelanowa, bez uszkodzeń, pęknięć i rys z wyraźnymi, wypukłymi indeksami.

Szkiełko (pancerne) bez rys, zadrapań i jak tam jeszcze takie uszkodzenia można nazwać

Wskazówki moim zdaniem przepiękne, oczywiście oryginalne.
Na poniższym zdjęciu pokazuję miejsce z którego wyciąga się, wyrywa, wysuwa (z narażeniem paznokcia) „zatyczkę” pozwalającą na ustawienie wskazówek.

Koperta Keystone Watch Case Co. No. 11. W stanie bardzo dobrym. Ciężka i masywna – odporna na zarysowania. Stal czołgowa pierwszego gatunku

„Unusual That back has little information, niormal military back would lists “Parts number” “date of manufacture”” (pisownia zgodna z oryginałem).
Być może tłumaczy to wysoki numer wybity wewnątrz koperty pochodzący z końcówki lat 40-tych. Zupełnie jakby wyprodukowano więcej mechanizmów oczekując, że wojna jeszcze potrwa a później sprzedawano je w latach pokoju upłynniając zapasy magazynowe



Mechanizm, podobno, legendarny 992B. W stanie niemalże jakby wczoraj wyszedł z fabryki. Oficjalnie produkcję tego mechanizmu zakończono w 1969 roku czyli po około 30 latach!!! Oczywiście później już w innych kopertach. Bardzo bogate oznaczenie mechanizmu. Numer seryjny – C76281 (zgodnie z numeracją Hamiltona) został wyprodukowany w latach 1943-1944. 21 kamienne (kamieniowe?) mechanizmy były produkowane, wg. zestawienia z 1947r., dla Railroad Watches ARMY (18,938szt.) oraz dla Aircraft Navigation Watches NAVY (220szt.).



No i sedno całej zabawy

W tym miejscu przytoczę cytaty z amerykańskich forów
„This may not be importment to this discussion, but just wanted to share my experience with the 992B. I had a concession with the PX at the 14th Air Force in Orlando in 1949-50 for Watch Repair and the PX had obtained some brand new surplus 992B watches and offered them for sale for $19.95. I bought one and used it for many years as my master timer on my bench.
Boy, how I wish I had bought a few more....Hind sight is so wonderful!!!
The 992B was selling for $71.50 retail in 1949, so the $19.95 was a great deal.”
“A 992b with U.S. Army or U.S. Govt marked movement would be sort a like the holy grail of 992b's. There's a 992b for sale on e-bay marked U.S. Govt. I thought it odd that it was supposed to made for the Canadian navy and was marked U.S. Govt.” (pisownia zgodna z oryginałem).

Zegarek został kupiony w Polsce w latach 70-tych ub.w. za 100 pln.

Jeśli ktoś z Was doczytał do końca to bardzo mu gratuluję i dziękuję, że znalazł tyle czasu i miał tyle determinacji by poznać szkic historii Hamilton Watch Co. oraz obejrzeć mojego łocza

W opisie wykorzystałem szereg zdjęć i tłumaczeń tekstów ze stron:
http://ihc185.infopop.cc/...8073/m/21410695
http://meridian-height.sm...435131606_nTn8o
http://cgi.ebay.com/HAMIL...=item20afe79d3e
http://mb.nawcc.org/showthread.php?t=48907
http://www.pocketwatchrep...s/hamilton.html
https://home.comcast.net/~k_singer/Opening_Pocket_Watch_Cases__k.htm
http://www.watchdoctor.biz/pocket.php
Edyta
Poprawiłem kilka fotek, ale chyba lepiej będzie jak to zrobi autor tekst.